Papers by Thomas Spranz-Fogasy
5. Beschwerdenexploration und Diagnosemitteilung im ärztlichen Erstgespräch
Discourses of helping professions: Concepts and contextualization

Pragmatics & Beyond New Series, 2014
Doctors perceive consultations with patients with functional neurological symptoms (FNS) as chall... more Doctors perceive consultations with patients with functional neurological symptoms (FNS) as challenging because of the dichotomy between the psychosocial nature of the symptoms and patients' perceptions that their condition is essentially physical. Through Conversation Analysis, we describe some communicative strategies neurologists employ to make psychosocial attributions, ranging from unilateral to more bilateral approaches. In unilateral approaches doctors employ general explanations about the psychosocial aetiology, thereby pre-empting any potential resistance. In bilateral approaches, doctors actively involve patients in discussing potential psychosocial causes, by also making direct and specific psychosocial attributions. These practices display doctors' great caution in this communicative task; and they exhibit an hybridization with those employed by psychologists, which might be strictly linked to this type of patients. for transcription conventions. Deviating from these, the sign "¿" indicates slightly rising intonation; in (1) 11 the semi-colon indicates slightly falling intonation.
Gespräche mit Patienten - Ein alltägliches und komplexes Arbeits- und Steuerungsinstrument für Ärzte
Der Klinikarzt, 2008
Arzt-Patient-Kommunikation: Allgemeine Merkmale und Besonderheiten bei Brustkrebspatienten
Krankheit: Lernen im Ausnahmezustand?, 2013
ja m_hm Patientenreaktionen auf prädiagnostische Mitteilungen
Zeitschrift für angewandte Linguistik, 2012
SATOR, Marlene/SPRANZ-FOGASY, Thomas (2011): Medizinische Kommunikation. In: KNAPP, Karlfried/ANTOS, Gerd/BECKER-MROTZEK, Michael/DEPPERMANN, Arnulf/u.a. (Hrsg.): Angewandte Linguistik. Ein Lehrbuch. Tübingen: Francke (UTB), 3. Auflage, 376-393

6 Diese Unsicherheit hat zur Folge, daß soziale Einflüsse die Risikobewertung prägen. Meinungsfüh... more 6 Diese Unsicherheit hat zur Folge, daß soziale Einflüsse die Risikobewertung prägen. Meinungsführerschaften, Rivalitäten und andere Beziehungsmerkmale führen zu Instabilität, Orientierungsverlust und Diffusität der Diskussion. Das unterscheidet die EMF-Risikodiskussion deutlich von anderen technikbezogenen Risikokontroversen. Ein weiteres spezifisches Merkmal der öffentlichen Debatte um die Risikopotentiale von EMF ist die vergleichsweise niedrige Polarisierung der Öffentlichkeit in Gegner und Befürworter. Professionelle Nutzer sehen keine entscheidenden Risiken. Sie betonen den Nutzen und die Notwendigkeit des Einsatzes von Mobilfunk für ihre Arbeit. Private Nutzer von Funktelefonen stehen in ihrer Nutzeneinschätzung den professionellen Nutzern nahe. In Bezug auf die Risikobewertung unterscheiden sie sich jedoch von ihnen. Ihre Risikobewertung ist, wie bei der allgemeinen Öffentlichkeit, durch Unsicherheiten geprägt. Wenn die Risikobewertung im einzelnen hinterfragt wird, zeigen sich beträchtliche Kenntnis-und Wissenslücken. Zwischen hoch-und niederfrequenten EMF werden keine Unterschiede gemacht. Als Quellen von EMF-Risiken werden einige wenige, typische Geräte und Anlagen genannt (Mobilfunk, Hochspannungsleitung, Babyphon, Radioweker). Expositionspfade und Wirkmechanismen sind unbekannt. Schädigungen werden vor allem im Hinblick auf das Auge (generell den Kopf) vermutet.
Selbstdarstellung im öffentlichen und beruflichen Gespräch
Angewandte Diskursforschung, 1999
Discourses of helping professions
Pragmatics & Beyond New Series, 2014
15. Sprache In Der Medizin
Discourses of Helping Professions
Pragmatics & Beyond New Series, 2014

Communication & Medicine, 2012
Based on German data from history-taking in doctor-patient interaction, the paper shows that the ... more Based on German data from history-taking in doctor-patient interaction, the paper shows that the three basic syntactic types of questions (questions fronted by a question-word (w-questions), verb-first (V1) questions, and declarative questions) provide different opportunities for displaying understanding in medical interaction. Each syntactic questionformat is predominantly used in a different stage of topical sequences in history taking: w-questions presuppose less knowledge and are thus used to open up topical sequences; declarative questions are used to check already achieved understandings and to close topical sequences. Still, the expected scope of answers to yes/no-questions and to declarative questions is less restricted than previously thought. The paper focuses in detail on the doctors' use of formulations as declarative questions, which are designed to make patients elaborate on already established topics, giving more details or accounting for a confirmation. Formulations often involve a shift to psychological aspects of the illness. Although patients confirm doctors' empathetic formulations, they, however, regularly do not align with this shift, returning to the description of symptoms and to biomedical accounts instead. The study shows how displays of understanding are responded to not only in terms of correctness, but also (and more importantly) in terms of their relevance for further action.
Argumentation, 1993
The article examines entire dispute courses in family interaction with regard to argumentation. T... more The article examines entire dispute courses in family interaction with regard to argumentation. The approach is an interdisciplinary one integrating both linguistic conversation analysis and empirical psychology, and leads to a typology of dispute courses. Research is guided by the presupposition that the presentation of an argument depends on two systems, a cognitive one and a motivational one, and that both systems are reflected in the realization of the interaction.
Patientenbeteiligung im Prämedikationsgespräch – „Falls Sie jetzt keine Fragen mehr haben ...“
AINS - Anästhesiologie · Intensivmedizin · Notfallmedizin · Schmerztherapie, 2012
Preanesthesia visits are highly complex communicative events with legally demanded participation ... more Preanesthesia visits are highly complex communicative events with legally demanded participation of the patients. The contribution describes the logical communicative course of this communication type as well as the communicative tasks of the participants. It is shown that physicians in fact offer opportunities for patients' questions but combine them with initiatives for the completion of the interaction; formulations of such offerings are also discouraging patients' questions. Initiative questions of patients during the conversation otherwise indicate where patients are in need for questions.
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Papers by Thomas Spranz-Fogasy